social Media Tips social Media Tips .

social Media Tips

تبليغات در شبكه هاي اجتماعياستراتژي ديجيتال ماركتينگبازاريابي شبكه هاي اجتماعي چگونه تبليغات هدفمندي در سوشال مديا داشته باشيم

با ظهور شبكه ‌هاي اجتماعي، شكل تبليغات نيز تغيير كرده است. حالا اكثر كسب و كارها ترجيح مي‌دهند تا از طريق سوشال مديا ماركتينگ يا همان تبليغات در سوشال مديا به جذب مشتري بپردازند.

يكي از اصلي‌ترين روش‌هاي بازاريابي آنلاين، تبليغات از طريق شبكه‌هاي اجتماعي است. با استفاده از اين روش مي‌توان ترافيك زيادي را روانه وبسايت‌ها كرد و همچنين عكس‌العمل و رفتار كاربران را مورد تحليل قرار دارد. به كمك شبكه‌هاي اجتماعي مي‌توان رتبه سايت در موتورهاي جستجو را نيز افزايش داد. با توجه به اين حقيقت كه ۹۰ درصد كاربران تنها از صفحه اول نتايج جستجو در گوگل بازديد مي‌‌كنند و اكثر آنها نيز فقط روي يكي از سه نتيجه اول كليك مي‌‌كنند، كسب رتبه‌هاي بالا در گوگل اهميت فراواني دارد كه به كمك بازاريابي هدفمند در سوشال مديا مي‌توان به آن دست يافت.

https://www.aradabusiness.com/wp-content/uploads/2019/10/41324334_l.jpg

سوشال مديا ماركتينگ چيست؟

به عقيده بسياري از كارشناسان، با ظهور و فراگير شدن شبكه‌هاي اجتماعي، بازاريابي با جهش قابل ملاحظه‌اي مواجه شده است. مخصوصا با تولد فيسبوك در سال ۲۰۰۴ شكل بازاريابي در شبكه‌هاي اجتماعي به كلي دگرگون شد. البته قبل از فيسبوك هم شبكه‌هاي اجتماعي ديگري وجود داشتند، اما اين پلتفرم، تاكيد زيادي روي جنبه‌هاي ماركتينگ آنلاين داشت و به همين خاطر سوشال مديا ماركتينگ را متحول كرد.

بازاريابي شبكه‌هاي اجتماعي كه به آن Social Media Marketing يا SMM هم گفته مي‌شود، ارتباط شما با مخاطبان‌تان را بهبود مي‌بخشد و ترافيك و بازديد وبسايت شما را بيشتر مي‌كند. با كمك SMM مي‌توانيد به توليد محتواي مفيد و هدفمند برسيد و از طريق اشتراك گذاري آن توسط خود كاربران، جامعه مشتريان خود را بزرگتر كنيد و با افراد بسيار بيشتري در ارتباط باشيد.

از آنجا كه تبليغات در سوشال مديا وقت و هزينه كمتري از شما مي‌گيرد و نتايج بهتري را به دنبال دارد، يك استراتژي بسيار مفيد براي رونق كسب و كارتان به حساب مي‌آيد. از سوشال مديا ماركتينگ مي‌توانيد به عنوان بخش عظيمي از استراتژي‌هاي بازاريابي خود بهره ببريد و برند خود را به افراد بيشتري بشناسانيد.

از سوي ديگر، استفاده از SMM در كسب و كارهاي مختلف باعث شده تا رضايت مشتريان نيز افزايش پيدا كند. آنها مي‌توانند نارضايتي خود از محصولات يك شركت را به راحتي در شبكه‌هاي اجتماعي مطرح كنند و اين كار تاثيرات منفي روي برندينگ شركت مذكور خواهد داشت. به همين دليل اكثر مديران كسب و كارها به دنبال جلب رضايت مشتريان در شبكه‌هاي اجتماعي هستند و درخواست‌ها و شكايت‌هاي آنان را خيلي سريع‌تر پيگيري مي‌كنند.

تبليغات در سوشال مديا چه مزايايي دارد؟

اهميت تبليغات در شبكه‌هاي اجتماعي از آنجا ناشي مي‌شود كه افراد زيادي وقت خود را در اين شبكه‌ها مي‌گذرانند و ارتباطات گسترده‌اي در آن دارند. از سوي ديگر، شبكه‌هاي اجتماعي امكانات متعدد و متنوعي را براي تبليغات در اختيار كسب و كارها مي‌گذارند. در ادامه به مهمترين مزيت‌هاي بازاريابي در شبكه‌هاي اجتماعي اشاره مي‌‌كنيم:

  • افزايش اعتبار و شهرت برند در شبكه‌هاي اجتماعي: از طريق تبليغات در سوشال مديا مي‌توانيد محبوبيت و شهرت برند خود را در بين كاربران شبكه‌هاي اجتماعي افزايش دهيد. وقتي كاربران حضور فعال شما را در يك سوشال مديا ببينند، احساس نزديكي بيشتري با كسب و كار شما مي‌كنند و اين خودش يكي از بهترين روش‌هاي اعتمادسازي است.
  • افزايش ترافيك وبسايت: يكي از اصلي‌ترين اهدافي كه شركت‌ها با فعاليت در شبكه‌هاي اجتماعي دنبال مي‌كنند، كشاندن مخاطبان به وبسايت شركت است. مي‌توان با استفاده از روش‌ها مختلف، كاربران را به سمت سايت هدايت كرد و از اين طريق ترافيك ورودي را افزايش داد. افزايش ترافيك سايت منجر به بالا رفتن رتبه آن و حضور موثرتر در نتايج جستجو مي‌شود.
  • دستيابي به مشتريان وفادار: مخاطبان شما در شبكه‌هاي اجتماعي از تمام فعاليت‌ها و رويدادهاي مرتبط با شما به راحتي مطلع مي‌شوند. با اطلاع‌رساني در مورد تخفيفات، مي‌توانيد آنها را به فروشگاه خودتان بكشانيد. همچنين اگر شكايت يا نارضايتي داشته باشند مي‌توانند از طريق شبكه‌هاي اجتماعي آن را با شما مطرح كنند. همه اين موارد باعث مي‌شوند تا در نهايت وفاداري مشتري به برند شما بيشتر شود.
  • كاهش هزينه‌ها: تبليغات در شبكه‌هاي اجتماعي يكي از ارزان‌ترين روش‌هاي بازاريابي است. با پرداخت كمترين هزينه ممكن، شما مي‌توانيد برند خودتان را به مشتري‌ها معرفي كنيد، با آنها در تعامل باشيد، ترافيك سايت خود را افزايش دهيد و در نهايت سود بيشتري كسب كنيد. همه اين موارد در حالي اتفاق مي‌افتند كه هيچ هزينه سرسام‌آوري براي تبليغات هم پرداخت نكرده‌ايد.

بهترين شبكه هاي اجتماعي براي تبليغات هدفمند در ايران

آمار جالبي وجود دارد كه مي‌گويد در هر لحظه از شبانه روز (به‌طور متوسط) حدود ۲ ميليارد نفر در اينترنت آنلاين هستند. بيش از ۲۰ درصد اين افراد، در حال گشت و گذار و تعامل در شبكه‌هاي اجتماعي هستند و بيشتر از ۵۰ درصد افرادي كه در شبكه‌هاي اجتماعي حضور دارند نيز حداقل صفحه يك برند را دنبال مي‌‌كنند. حالا همه انتظار دارند تا برندهاي مورد علاقه خودشان را در شبكه‌هاي اجتماعي ببينند و اگر يك برند مشهور در سوشال مديا فعاليت نداشته باشد با اعتراض مشتريانش مواجه خواهد شد.

امروزه شبكه‌هاي اجتماعي به شكلي با زندگي انسان پيوند خورده‌اند كه تصور زندگي كردن بدون آنها غير ممكن است. شايد هر چند سال يك بار شاهد ظهور يك شبكه اجتماعي جديد باشيم، اما به‌طور كلي استفاده افراد از اين پلتفرم‌ها هرگز كمتر نمي‌شود. به همين‌ خاطر اگر كسب و كاري مي‌خواهد زنده بماند و با مخاطبانش در ارتباط باشد، حتما بايد نگاه ويژه‌اي به سوشال مديا ماركتينگ داشته باشد. اما كدام شبكه‌هاي اجتماعي بستر مناسب‌تري براي بازاريابي آنلاين هستند؟ با توجه به مخاطباني كه اين شبكه‌ها در كشور ما دارند، مي‌توان بهترين شبكه‌هاي اجتماعي براي تبليغات هدفمند را به ترتيب زير معرفي كرد:

  1. تلگرام: با اينكه مدت زيادي از مسدود شدن تلگرام در كشور ما مي‌گذرد، اما همچنان مي‌توان از اين شبكه اجتماعي به عنوان يكي از اصلي‌ترين پلتفرم‌ها براي بازاريابي در فضاي مجازي نام برد. اين مسنجر، امكانات بسيار زيادي براي تبليغات دارد و هر روز هم به قابليت‌هاي آن اضافه مي‌شود.
  2. اينستاگرام: احتمالا از نظر فراگير بودن و محبوبيت، اينستاگرام تنها رقيب تلگرام در ايران است. يكي از بزرگترين شبكه‌هاي اجتماعي جهان كه حجم بسيار بزرگي از بازاريابي كسب و كارهاي مختلف را در بر مي‌گيرد.
  3. توييتر: توييتر يك شبكه اجتماعي متن محور است كه بيشتر حال و هواي سياسي دارد. اين سوشال مديا در سال‌هاي اخير محبوبيت زيادي در بين كاربران ايراني پيدا كرده و هر روز هم به تعداد كاربران فعال آن اضافه مي‌شود.
  4. لينكدين: اگر بخواهيم يك شبكه اجتماعي تخصصي براي كسب و كار را نام ببريم، بي‌شك بايد به لينكدين اشاره كنيم. در لينكدين موضوعات مربوط به كسب و كارها و نكات آموزشي درباره آنها مطرح مي‌شود. در لينكدين معمولا نبايد به دنبال مخاطب عادي باشيد، اما اگر مشتري متخصص مي‌‌خواهيد، بهترين جا همين پلتفرم است.
  5. فيسبوك: فيسبوك شروع كننده خيلي چيزها بود. در واقع سوشال مديا ماركتينگ به شكل امروزي با فيسبوك شروع شد و بعدها توسط ساير پلتفرم‌ها گسترش پيدا كرد. با اينكه فيسبوك يكي از قديمي‌ترين شبكه‌هاي اجتماعي است، اما همچنان كاربران زيادي دارد.

براي جذب مخاطب بيشتر در سوشال مديا ماركتينگ چه كار كنيم؟

در بحث بازاريابي شبكه‌هاي اجتماعي، روش‌هاي زيادي براي جذب مخاطبان بيشتر وجود دارد. به عنوان مثال مي‌توانيد از سوالات تامل‌برانگيز استفاده كنيد. البته سوالي كه مطرح مي‌كنيد نبايد خيلي سخت باشد كه كسي نتواند جوابش را بدهد. فقط كافي است يك سوال جذاب مربوط به حوزه كاري خودتان مطرح كنيد تا شاهد پاسخ‌هاي كاربران باشيد. كاربرها علاقه زيادي به اظهار نظرات خودشان در موضوعات مختلف دارند و يكي از راه‌هاي تحريك آنها براي كامنت گذاشتن، همين سوال پرسيدن از آنهاست.

روش ديگر ارائه محتواي كاربردي و مفيد است. اين محتوا مي‌تواند متن، عكس يا ويديو باشد. مي‌تواند جنبه آموزشي داشته باشد؛ مثلا يك ترفند ساده براي يك مشكل متداول باشد. وقتي كاربران ببينند كه شما محتواي ارزشمند و مفيد توليد مي‌‌كنيد، براي بازديد از محتواهاي بعدي، حتما دوباره به صفحه شما مراجعه مي‌‌كنند.

يكي ديگر از موارد مهم آن است كه زمان درست پست‌گذاري را بدانيد. مثلا بايد بدانيد كه در هر كدام از شبكه‌هاي اجتماعي، كاربران در چه ساعاتي از روز يا در چه روزهايي از هفته بيشترين حضور را دارند. همچنين بايد بدانيد كه هر ساعتي براي چه نوع پست‌هايي مناسب‌تر است. مثلا در هنگام ظهر و موقع ناهار، افراد بيشتر به دنبال پست‌هاي جذاب و تفريحي هستند. در اين زمان گذاشتن پست‌هاي مهم و طولاني كار چندان عاقلانه‌اي نيست. اطلاع از ساعات اوج حضور كاربران در سوشال مديا از طريق آناليز رفتار كاربران امكان‌پذير خواهد بود. براي اطلاع از بهترين زمان پست‌گذاري در شبكه‌هاي اجتماعي مي‌توانيد به اين مقاله گيومه پلاس مراجعه كنيد.

در اين مقاله به نكات مهم براي تبليغات هدفمند در سوشال مديا اشاره كرديم. در مقالات بعدي گيومه پلاس، درباره اهميت شبكه‌هاي اجتماعي در بازاريابي و همچنين روش‌هاي كاربردي براي تبليغات در اين شبكه‌ها بيشتر صحبت مي‌كنيم.

منبع: اينجا


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۸ اسفند ۱۳۹۸ساعت: ۱۲:۱۹:۳۴ توسط:allen weissinger موضوع: